I går den 7. Januar 2021 kom de nye kostråd 2021 fra fødevarestyrelsen. I stedet for 10, er der nu 7 kostråd, som ligger vægt på klima. Det skal opnåes ved at spise mere planterigt og skære ned på kød, især fra okse og lam.

Spis Varieret og planterigt

Det første råd er at spise varieret og planterigt. Det er jeg helt med på og synes et er super fint

Spis 600g frugt og grønt om dagen

Det er stadig 600g grønt om dagen, fordelt på både frugt og grøntsager, med maks et glas juice (100ml) som kan tælle med i regnskabet.

Dette råd er jeg stor fan af og alle burde få dette ind i deres daglige madbudget. Jeg forsøger at få 2 måltider med en god portion grønt og 2 stykker frugt i løbet af dagen. Nogle dage mere andre mindre. 

Det er ingen hemmelighed at grønt er godt da det indeholder fibre, vitaminer og mineraler. Dette er med til at styrke vores immunforsvar, så vi feks står stærkere overfor en evt virus som covid-19. Spiser du meget varieret grønt, behøver du ikke at supplere med en multivitamin, med mindre du er i direkte underskud (målt hos lægen) Dog vil jeg i de mørke måneder altid tilføje d-vitamin som et tilskud.

Spis mindre kød

Så kommer vi til rådet om kød. Hvis der skal fokus på klimaet kan jeg sagtens se ideen med at skære ned på det kød vi spiser. 350g om ugen lyder det nye råd på. Det vil på ingen måde være holdbart for mig. Jeg elsker kød, og har prøvet uden kød og for mig er det alt for besværligt at få det det at blive interessant og holdbart. Og hvis der er noget jeg har lært gennem tiden, så er det er kan du ikke overholde din “kostplan”, så får du ikke det ønsket resultat.

Jeg siger ikke du skal spise 500g bøffer hver dag, men engang i mellem er en stor ribeye altså tiltrængt. På den anden side er der heller ikke belæg for at spise mere end 2,2g pr. Kg. Kropsvægt om dagen.

Spis mad med fuldkorn

Spis mad med fuldkorn er også en rigtig god ide, da det indeholder flere fibre og mætter mere. Dette er en fordel hvis du vil tabe dig. Dyrker du sport og træner lang tid og flere gange om dagen, er kulhydrat uden fuldkorn at foretrække, da det optages hurtigere. Så det betyder altså ikke at hvidt brød og hvide ris er dårligere eller usundt. Du skal bare vælge ud fra dit aktivitets niveau.

Vælg planteolier og magre mejeri produkter

Vælg planteolier og magre mejeri produkter. Du får masser af gode fedtstoffer fra olier, og som hovedregel er de som er flydende ved stuetemperatur de bedste. Det betyder dog igen ikke at de er farlige, da det handler om mængder

Spis mindre af det søde, salte og fede

Spis mindre af det søde, salte og fede. Tror ikke mange er i tvivl om at nogle at disse er dem som vi overspiser i. Men det er noget man skal have engang i mellem. Stop før du får ondt i maven og hold det til 1-2 dage om ugen.

Sluk tørsten i vand

Sluk tørsten i vand. Vand er godt og skal indtages hver dag. Skær ned på sukkersodavand, juice og energidrikke. Sundhedsstyrelsen anbefaler 1-1,5 liter om dagen, og jeg vil sige der skal mere til.

Jeg starter gerne dagen med en halv liter når jeg vågner. Efter en nattesøvn trænger kroppen til væske.

Og det er selvfølgelig kun kostråd, og husk intet er usundt i forhold til vægttab. Det hele handler om mængder og hvad der virker for dig til at holde vægten nede. At vejer 15-20 kg for meget er mere usundt end at spise slik, burger og is engang i mellem. 

De nye kostråd 2021

Hvis du vil læse mere så kig på siden her

https://altomkost.dk/nyheder/nyhed/nyhed/danmark-faar-nye-officielle-kostraad-lancering-7-jan2021/