Indlæg i Viborgnyt uge 6 2020

Hvilken slags kost skal jeg spise?

Dette spørgsmål stilles tit, da vi bliver mere og mere forvirret, hver gang vi åbner en avis eller tænder tv’et. Der er altid en, som har en ny smart måde eller slankekur, så du kan tabe dig. Du taber dig kun ved at indtage mindre energi (Kcal), end du forbrænder. Så om du fjerner, kød, kulhydrater, som hvidt brød, eller undlader gluten og laktose, så er det underskuddet af energi du taber dig af. Der er dog intet i vejen, med nogen af de overstående metoder, hvis det udelukkende drejer sig om at smide nogle kg på vægten.

Jeg vil lige gennemgå de energikilder vi får tilført fra kosten.

Protein består af en masse aminosyrer, og er musklernes byggesten. Protein findes i kød og mælkeprodukter, samt en masse plantebaseret kost. De sidst nævnte indeholder dog oftest også en stor mængde kulhydrat eller fedt. Protein indeholder 4 kcal pr gram protein. Du skal som minimum indtage 0,8g pr kg kropsvægt for at opretholde livsvigtige funktioner i kroppen, og op til 2,2g pr kg kropsvægt, hvis du udfører hårdt fysisk arbejde, eller hård styrketræning. Protein skal tilføres gennem kosten.

Fedt har gennem tiden været meget upopulær, da man førhen troede, at hvis man spiste fedt, ville det sætte sig som fedt. Dette sker igen kun hvis du indtager mere energi end du forbrænder. Det er også nemmere at gøre, da fedt indeholde 9 kcal pr gram fedt. Fedt er med til at opretholde normal hjernefunktion, optage fedtopløselige vitaminer (der er også vandopløselige), samt påvirker din hormonbalance. Så det er altså ikke noget du kan undvære gennem længere tid. Fedt fra nødder, frø, kerner, avocado og fed fisk bør foretrækkes, frem for fedt fra kød og mælkeprodukter. Kroppen har dog brug begge fedt kilder.

Kulhydrat som hovedsagligt findes i frugt, kornprodukter, ris, pasta, kartofler og sukker, omdannes til glukose. Dette er kroppens primære energikilde, og kan lagres i muskler og lever. Kulhydrat indeholder 4 kcal pr gram kulhydrat som protein. Kroppen har dog ikke direkte brug for kulhydrat, da kroppen selv kan finde ud af at omdanne både protein og fedt til glukose, gennem nogle processor. Så du behøver altså ikke tilføre kulhydrat gennem kosten. Og det er her det vil være en fordel at skære væk ved et ønsket vægttab. Jo hårde arbejde eller træning du laver, jo mere kulhydrat skal du bruge. Et stillesiddende arbejde som kontor, vil ikke kræve meget i forhold til en murer eller tømrer.

Så er der fibre med 2 kcal pr gram, som hjælper på et sundt tarmsystem, og holder dig mæt i længere til. Det anbefales at få 10-15g fibre pr 1000kcal du indtager. Fibre findes blandt andet i korn, nødder og grøntsager.

Alkohol som har 7 kcal pr gram alkohol er ikke noget vi overhovedet har brug for, selvom kroppen let omdanne og bruge energien derfra

Steak er proteinkilde
Brød er kulhydratkilde
Avocado er fedtkilde