Spis morgenmad og glem alt om paleo, keto, 5:2 kuren og LCHF, vil du tabe dig, er havregryn nok den madvarer som virker bedst. For at opnå vægttab, er den vigtigste faktor at det er holdbart. Det er ikke vigtigt at du spiser kylling og broccoli hver dag for at få det ønskede vægttab, men vigtigere er det at du kan leve med den kostplan på har. Der er selvfølgelig nogle ting, som vil være mere optimale at spise end andre. Men hvis du kun kan holde den i 2-3 måneder, hvor du derefter ryger helt i den forkerte retning igen. Sandsynligheden for at veje mere, end da du startede er også kæmpe stor.

Morgenmad

Jeg har gennem mange år, prøvet en masse forskellige metoder, til enten at tabe mig, eller bygge muskler. Alle gange er det gået bedst når der er havregryn på menuen. Det virker fordi jeg ikke skal bruge tid på at forberede det, og jeg kan få indhold af protein, kulhydrat og fedt til at passe i forhold til mine mål ret nemt, ved at tilsætte proteinpulver, mælk, mandler og bær. Og ønsker du at tabe dig, kan du ikke komme uden om, at skulle skære nogle af de søde sager fra som du spiser nu. Ved at bruge havregryn, bær og proteinpulver, kan jeg få stillet min trang til søde sager, og samtidig være mæt, og få mit protein. Selvom mange forbinder havregryn med at være et morgenmadsprodukt, kan det sagtens spises om eftermiddagen, inden sengetid, eller før/efter træning.

Hvorfor havregryn?

  • Det er billigt
  • Det er hurtigt at lave
  • Det smager godt
  • Man kan lave grød af det
  • Man kan krydre det med proteinpulver i forskellige smagsvarianter
  • Man kan lave det med mælk
  • Man kan komme det på yoghurt
  • Du kan bage med det
  • Man kan krydre med rosiner og mandler
  • Det er nemt som morgenmad

Kun fantasien sætter grænser. Alternativt kan du spise mysli som giver samme muligheder.

På den måde kan du få stillet en masse smagssanser, samt få indhold af protein, kulhydrat og fedt til at passe. Læs mere om protein, fedt og kulhydrat her

Betyder det så at du kun skal spise havregryn? NEJ, man skal stadig spise så varieret som muligt, og få nogle grøntsager. Havregryn indeholder kcal som alt andet, og skal tilpasses ens daglige kcal forbrug. Ligger du lavt i kcal, så lav det som grød med vand, da det mætter mere end hvis det spises med mælk. Havregryn er hovedsagligt kulhydrat, og har du stillesiddende arbejde, skal du også begrænse indtaget af kulhydrater hvis et vægttab er målet. Til muskelopbygning kan du spise mere af dette.

Havregryn virker for mig…… Find det som virker for dig 🙂

morgenmad
Mysli med bær og A38
havregryn
Havregrynskager