Viborgnyt uge 3 2020

Skal kvinde løfte jern

Her efter nytår, er det tid til at finde en form for motion, hvor du kan smide nogle af de overflødige kilo, og komme i bedre form. Mit bedste bud på det, vil være styrketræning

Mange kvinde er dog bange for at løfte vægte, fordi de ikke vil være for muskuløse.
Men bare rolig, kæmpe muskler kommer ikke efter en uge, måned eller et år med styrketræning, og slet ikke som kvinde.

For mænd kan det tage rigtig mange år, og det er meget sværere for kvinder. Det er naturens lov. Der findes selvfølgelig nogle særlig “gifted” som respondere godt på vægttræning. Og andre har helt sikkert været i “kagedåsen”, altså brugt ulovlige præparater, hvis de får hurtige resultater.

I mit arbejde som personlig træner, møder jeg tit dette ønske, når vi snakker om mål for forløbet. ”Jeg vil gerne have en tonet krop”

Du kan dog ikke tone en muskel, ved at træne med flere gentagelser feks. En muskel kan vokse eller blive mindre, og så det det din fedtmasse der afgør hvordan det ser ud i spejlet. Så kvinder skal altså træne på samme måde som mænd.

Det er blevet meget populært med bootybands, elastikker som skulle give en rund RØV. Men de kan altså ikke alene give dig en fyldig bagdel, og der skal tunge vægte til også.
De er rigtig gode til at aktivere ballemusklen under et løft som squat, hip thrusters eller som en opvarmningsøvelse.

Vægttræning øger din muskelmasse, og derved bliver dit RMR (hvilestofskifte)også hævet, hvilket betyder du forbrænder flere kcal hver dag.

Samtidig vil dit NEAT (non-exercise activity thermogenesis) som betyder, den energi du afgiver i løbet af en dag, som ikke er træning. Som arbejde, rengøring, gåtur med hunden eller hjælpe et familiemedlem med at flytte, stige markant. Da muskelmasse kræver mere energi end fedtmasse. Det hjælper dig i det lange løb, med at holde en god form, uden for meget fedtmasse på kroppen, da du derved kan du også spise mere, uden at det sætter sig.

I forhold til din fremtid, med at skulle holde til arbejdsmarkedet til du runder de 70, så vil styrketræning også hjælpe dig bedst på vej.
Det styrker din krop overall, så du kan bruge den i mange år. Hvor cardio baseret aktivitet som løb, cykling hvor de samme led og muskler udsattes for slid. Du kan dog sagtens kombinere disse.

Din krop vil også have godt af at få nok protein gennem dagen. De fleste spiser for meget af simple kulhydrater og dårlige fedtkilder. Jeg skal nok komme mere i dybden med kosten i et andet indlæg

Kom ud og løft nogle vægte kære kvinder. I vågner ikke på mandag og tænker at i er blevet for muskuløse.

Kvinder der træner
Kvinde laver brystpres