En sund, flot og stærk krop, er langt fra kun kost og træning. Før at kosten og træningen kan spille 100%, kræver det at hovedet er 110% med, og vil samarbejde.

Disse ting kan hjælpe dig med at få den krop og energi du ønsker

Søvn, Ja du har sikkert hørt det tit. Du skal sove 8 timer. Desværre er det noget af det vi er dårligst til at overholde. Søvnen er prioritet nummer 1, når det kommer til, hvad dine valg den efterfølgende dag bliver i forhold til kost og træning. Får du ikke din søvn, har du større trang til sukker (hurtig energi), du vil med større sandsynlighed ligge dig på sofaen, når du har fri fra arbejde, i stedet for at komme ud at træne. Så hvordan opnår du den bedst mulige søvn?

Ingen koffeinholdige drikke som energidrik og kaffe 4-6 timer inden sengetid. Selvom du føler du sagtens kan sove, hvis du drikker kaffe lige inden, er der lavet masser af studier på at søvnen er forstyrret i løbet af natten. Måske derfor du i første gang har brug for kaffen.

Sluk mobil, tv og computer 1 time før du skal sove. Sidder du og kigger i en skærm, bliver du udsat for blåt lys som udsætter de signal hormoner som vil få os til at blive trætte. Hvis du ikke kan undgå at kigge i skærmen, så har de fleste elektroniske apparater i dag et filter til at blokke dette lys, som kan slås til. Udstræk og meditation inden sengetid, vil få dig til at slappe af og tømme hovedet for evt. tanker. Sov i et HELT mørkt værelse. Brug mørklægningsgardiner, og ingen lys fra et tv. Sov afkølet, og brug ørepropper hvis der er for mange lyde som forstyrrer dig.

Når du vågner. Stå op med det samme, i stedet for at snozze alarmen 4-5 gange. Start dagen med at fortælle dig selv at det bliver en god dag. Drik 0,5liter vand og få noget dagslys (forår/sommer), gerne som 20-30 min gåtur. Dette har du masser af tid til hvis du ikke snozzer alarmen og er stået op med det samme J

I vinterperioden bruger jeg smartlight som kan indstilles via app, til at kunne dæmpes om aftenen, så jeg ikke udsættes for stærkt lys efter 21, og om morgenen kan det sættes til stærkt dagslys. Jeg bruger det også til at simulere en solopgang, så lyset tændes gradvis inden jeg skal op, så mange gange vågner jeg af lyset, og ikke mit vækkeur.

Dette er vigtigt at du indarbejder faste rutiner i løbet af dagen, så du altid er forberedt. Dette tager selvfølgelig lidt tid at indarbejde, så start med 1 ting af gangen, og sæt flere på når du er klar.

.

Går du med tanker som kører rundt i hovedet på dig, vil de sikkert også få dig til at tage forkerte valg i forhold til kost og træning. Der skal 20 positive tanker til for at vende 1 negativ. Igen start dagen med at fortælle dig selv det bliver en god dag, og du er pisse sej.

Har du tanker og problemer du ikke selv kan løse, så brug familie og venner, eller i sidste ende søg professionel hjælp.

Prøv selv disse tips af den næste uge og mærk en forskel. Det virker faktisk

Meditation